Jaki sport uprawiać aby schudnąć

Jaki sport uprawiać  – W dzisiejszych czasach większość z nas nie ma w ciągu dnia czasu na ćwiczenia fizyczne. Wymówek jest dużo: zmęczenie po pracy, naglące terminy, cała lista rzeczy do zrobienia. Niektórzy uważają, że ich kondycja nie jest na tyle dobra, żeby podejmować się jakiejkolwiek formy aktywności; inni twierdzą, że ruch wcale im nie jest do niczego potrzebny.

Jaki sport uprawiać aby schudnąć

Panuje także przekonanie o nadmiernych kosztach ponoszonych w ramach uprawiania sportu lub czasie, jaki trzeba mu poświęcać. Lista takich wymówek może się ciągnąć i ciągnąć, bez końca. Na szczęście prawda jest taka, że to wyłącznie mity – wie o tym każdy entuzjasta aktywności fizycznej. Skoro są to mity, to jaka jest prawda? Argumentów za podjęciem się ćwiczeń jest co niemiara.

Energia Jaki sport uprawiać

Jeśli często odczuwasz zmęczenie, masz kłopoty z koncentracją i ze snem, ruch jest świetnym rozwiązaniem. W latach 2005 – 2006 w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania dotyczące związku między ćwiczeniami a uczuciem senności odczuwanej w ciągu dnia. Brało w nich udział ponad 3000 dorosłych ludzi o różnym poziomie tężyzny fizycznej, palących lub niepalących, z chorobami lub też bez – zadbano o jak największą różnorodność wśród uczestników. Eksperyment pokazał, że grupa ludzi, która w ciągu tygodnia wykonywała przynajmniej 75 minut ćwiczeń tygodniowo, czuła się dużo mniej zmęczona i śpiąca na co dzień, łatwiej zasypiała, a jej sen był dużo bardziej regenerujący. Część z nich miała także mniejsze problemy z koncentracją, kiedy odczuwała zmęczenie. Może to wyjaśniać fakt, że nasze serce bije wolniej podczas snu, jeśli za dnia było zmuszone do zwiększonej pracy. To bardzo ważne w aspekcie regeneracji naszego ciała, która odbywa się w głównej mierze podczas snu.

Serce jest mięśniem i tak samo, jak reszta naszych mięśni, potrzebuje odpoczynku, aby mogło prawidłowo funkcjonować. Należy przy tym pamiętać, aby nie ćwiczyć bezpośrednio przed snem. Akcja serca powinna się uspokoić, zanim położymy się do łóżka. Ułatwi to zaśnięcie i polepszy jakość snu. Po przebudzeniu o poranku krótka, ożywcza aktywność fizyczna dostarczy nam energii na kilka godzin, zastępując nam kofeinę.

Ilość czasu Jaki sport uprawiać

Ważną kwestią w naszym gorączkowym życiu jest ilość czasu wolnego, jaką dysponujemy. Większość z nas w ciągu dnia pełnego obowiązków nie znajduje czasu na inne rzeczy. Grafik oraz genetyka każdego z nas jest inna, ale według przyjętej zasady, wystarczy poświęcić w ciągu tygodnia przynajmniej 75 minut. To przekłada się na nieco ponad 10 minut dziennie. Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że wystarcza już od 4 do 5 minut każdego dnia. Taką ilością czasu dysponuje chyba większość z nas. A nawet jeśli nie, to zawsze można nastawić alarm budzika na nieco wcześniejszą pobudkę. Do tego możemy wtedy od samego rana podjąć się lekkiego rozruchu i rozciągania, a poważniejszy trening zostawić na wczesny wieczór. Nie jest oczywiście koniecznością ruszać się codziennie; wystarczą treningi 2 – 3 razy w tygodniu, ale nie można przy tym zbyt dużo czasu spędzać w pozycji siedzącej lub leżącej. Uczeni zalecają, aby na każdą godzinę siedzenia lub leżenia przypadały 2 minuty chodzenia. Pomoże to rozruszać zastałe mięśnie i dostarczyć im wraz z krwią substancji odżywczych. Ja za to polecam pić dużą ilość wody, aby częściej wybierać się pod przymusem na wycieczki do łazienki!

Ruch dla starszych Jaki sport uprawiać

Nawet jeśli uważasz, że to już nie te lata, żeby podejmować się aktywności fizycznej, to muszę wyprowadzić cię z błędu. Jakiś czas temu w Szwecji przeprowadzono badanie, które potwierdza, iż każdy może zażywać trochę ruchu. Nieważne ile masz lat ani to, czy dopiero zaczynasz, czy masz już dłuższy staż, nie tylko ćwiczenia wydłużą twoje życie, ale też je ułatwią. Zapewniają one lepszy wygląd, sprawniejszy umysł oraz dodają energii i wigoru naszej codzienności. Możesz też spodziewać się takich korzyści, jak usprawniony system odpornościowy i trawienny, uregulowane tętno i gęstość kości oraz cieszyć się mniejszą szansą na zachorowanie na Alzheimera, cukrzycę, choroby serca, osteoporozę i niektóre typy raka. I wcale nie chodzi tutaj o ciężkie, intensywne i długie ćwiczenia na siłowni, czy podejmowanie się wymagających sportów, po których nie możemy złapać oddechu.

Najważniejsze jest, aby nie spędzać zbyt dużo czasu na siedzeniu, a codzienne czynności nieco udoskonalić, aby były troszkę bardziej wymagające. Oto kilka przykładów bezpiecznej aktywności fizycznej: podnoszenie lekkich ciężarów (najlepiej pod czyimś nadzorem), oglądanie wystaw sklepowych, gra w tenisa lub ping-ponga, spacery po parku lub lesie, spacery z psem połączone z zabawą w aport. Możesz też wybrać się na lokalną siłownię i zapytać tam o poradę profesjonalnego trenera.

Różnorodność Jaki sport uprawiać

Argument, że ruch jest nudny, jest chyba najłatwiejszym do obalenia. Typów aktywności fizycznej jest co niemiara. Można ćwiczyć na siłowni, na boisku albo we własnym mieszkaniu. Zwykłe bieganie na bieżni stacjonarnej może faktycznie być dość nużącym zajęciem. W takiej sytuacji wystarczy wykazać się kreatywnością i na przykład zacząć biegać na dworze – najlepiej poza miastem – słuchając przy tym ulubionej muzyki. Jeśli bieganie w dalszym ciągu nie jest zbyt ciekawe, może pora zastanowić się nad czymś innym? W ostatnim czasie rosnącą popularnością cieszą się zajęcia crossfit. Odbywają się one na zasadzie grupowych spotkań z trenerem do pięciu razy w tygodniu, podczas których trenuje się zarówno kondycję, jak i wytrzymałość mięśniową. Jest to trening funkcjonalny, czyli taki, który ułatwia czynności dnia codziennego, typu noszenie toreb z zakupami, czy podnoszenie ciężkich przedmiotów.

W dużych miastach można za to trenować chyba każdego rodzaju sport. Pływanie, piłka nożna, ręczna, siatkowa, koszykówka, hokej, rugby… Wymieniać można bez końca. Warto także zainteresować się sztukami walki, które nie tylko zastąpią nam ćwiczenia, ale do tego naucza nas samoobrony. Nigdy nie wiadomo, kiedy ta umiejętność się przyda! Przykładowe sztuki walki to karate, taekwondo, krav maga, kickboxing, zapasy, kung-fu, judo, aikido, ju-jitsu, capoeira czy tajski boks. Dla spragnionych adrenaliny może sprawdzić się na przykład wspinaczka, nurkowanie, kajakarstwo górskie, surfing albo snowboard. W domu można ćwiczyć na przykład yogę albo pilates lub też spróbować kalisteniki – ćwiczeń z ciężarem własnego ciała. A jeśli i różnorodność nie wystarcza, zawsze można sięgnąć po inspirację wraz z motywacją w postaci filmów w internecie i aplikacji na telefon. Prawie w każdym przypadku są darmowe i proste w obsłudze.

Koszty Jaki sport uprawiać

Narzekać można także, że ruch jest ciężki dla naszego portfela. Jeśli mówimy o ćwiczeniu dla zdrowia i przyjemności, nie trzeba wydawać na to żadnych pieniędzy. Ani grosza. Zakładając oczywiście, że posiadamy już ubrania. Do aktywności fizycznej w domu można założyć na siebie cokolwiek, byle było wygodne. Ćwicząc na przykład kalistenikę, niepotrzebne są żadne dodatkowe gadżety.

Jedyne, czego nam potrzeba to kawałek podłogi, darmowa aplikacja na telefon bądź filmiki z przykładowymi ćwiczeniami i planami treningowymi i, dla bardziej zaawansowanych, drążek do podciągania się. Karnet na siłownię albo basen nie jest wcale drogi, jeśli przeliczy się go na ilość wejść, na jaką pozwala. W każdym większym mieście jest przynajmniej kilka centrów fitnessu do wyboru, wystarczy zorientować się, które ma najlepszą ofertę i najbardziej nam odpowiada. Entuzjasta aktywności fizycznej naprawdę nie ponosi wielkich kosztów, chyba że komuś przeszkadza częstsze kupowanie wody i zdrowej żywności, co zresztą też staje się coraz łatwiejsze i tańsze.

Wymówki, przez które można migać się od ćwiczenia, można wymyślać w nieskończoność. Niestety, ale im więcej jesteś w stanie ich znaleźć, tym większa szansa, że jesteś po prostu leniem. Argumenty za zażywaniem ruchu zdecydowanie miażdżą argumenty przeciwko niemu. Pomaga nam on z uczuciem zmęczenia, nie zabiera dużo czasu, może go uprawiać każdy (nawet dla osób na wózkach inwalidzkich są specjalne rodzaje ćwiczeń), rodzajów ruchu jest bez liku – jakiś na pewno przypadnie ci do gustu. A do tego wszystkiego, to nie musi wcale kosztować. Do dzieła, koniec wymówek, pora wstać z krzesła!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o