Jak zadbać o serce i krążenie?

Jak zadbać o serce i krążenie?

Warto przeczytać

Serce to jeden z najważniejszych organów ciała. Z czasem lub w wyniku różnych chorób, może ono działać gorzej niż zawsze. Dlatego też należy bezwzględnie dbać o dobry stan serca i krążenia, aby długo cieszyć się zdrowiem i życiem na pełnych obrotach. Jak możemy we własnym zakresie zadbać o serce i krążenie, aby uniknąć związanych z nimi chorób?

Aktywność fizyczna

Popularne powiedzenie mówi, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. W kwestii serca i krążenia sprawdza się ono jak żadne inne – jeśli zaniedbamy nasze serce i krążenie, to bardzo trudno będzie je przywrócić do poprzedniego stanu (a czasami może to nie być już w ogóle możliwe). W dodatku dbanie o serce i krążenie nie jest takie trudne – wymaga jedynie zmiany pewnych przyzwyczajeń życiowych.

Pierwszą i najłatwiejszą zmianą, jaką powinniśmy wprowadzić, jest częsta aktywność fizyczna. Warto wiedzieć, że wcale nie musi to być duża zmiana – intensywna aktywność jest zresztą wręcz odradzana, jeśli ma być wprowadzana nagle i powyżej pewnego wieku. Wystarczy, że zamiast windy wybierzemy schody, a jeśli pozwala na to odległość – to zamiast jazdy samochodem wybierzmy spacer. Jeśli nie mamy potrzeby częstego wychodzenia z domu lub wychodzimy tylko do pracy, to możemy np. zaparkować kilka ulic wcześniej lub wysiąść kilka przystanków przed docelowym i przejść ten odcinek pieszo. Przy okazji się dotlenimy i rozbudzimy przed pracą. Jeśli nasz tryb życia nie umożliwia wprowadzenia takich zmian, bo np. pracujemy w domu, to wyznaczmy sobie 2-3 dni w tygodniu i wyjdźmy na półgodzinny spacer. Taka zmiana w zupełności wystarczy.

Dieta

Aby zadbać o krążenie, niezbędna jest także odpowiednia dieta lub zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych, jeśli dotąd nie zwracaliśmy na nie uwagi. Przede wszystkim należy stopniowo jeść coraz mniej potraw zawierających nasycone kwasy tłuszczowe (np. tłuste mięsa i wędliny, masło, boczek, smalec, sery żółte i topione). Znacznie podnoszą one zły cholesterol, który jest częstym powodem chorób układu sercowo-naczyniowego. Warto unikać także tłuszczów trans, np. oleju palmowego. Zamiast nich spożywajmy więcej wielonasyconych tłuszczy kwasowych – głównie omega-3. Są one obecne w rybach, oliwie z oliwek czy w oleju rzepakowym.

Warto wiedzieć, że zmiana nawyków żywieniowych nie tylko uchroni nas przed chorobami krążenia, ale także poprawi nasze samopoczucie i pozwoli zrzucić zbędne kilogramy. Podziękuję nam więc nie tylko serce, ale i cały organizm.

Suplementy

Mimo wszystko pamiętajmy też o tym, aby co pewien czas profilaktycznie kontrolować nasze zdrowie u lekarza. Warto też przyjmować suplementy poprawiające krążenie i wzmacniające organizm. Znajdziemy je w dobrych aptekach, także internetowych, takich jak na przykład Apteka Mirowska. Bardzo popularnym i cieszącym się świetnymi opiniami jest Doppelherz Vital Tonik, mający postać płynu doustnego. Zawiera on wszystkie witaminy i minerały niezbędne do zachowania dobrej formy serca i krążenia. Poprawi także nasze samopoczucie, oczywiście gdy będziemy go stosować w połączeniu z właściwą dietą i aktywnością fizyczną, a nie zamiast nich.