Choroba wieńcowa: 5 wskazówek jak jej uniknąć

Choroba wieńcowa: 5 wskazówek jak jej uniknąć

Artykuł Miesiąca

Choroby układu krążenia – w tym choroba wieńcowa – jest jedną z najczęstszych przyczyn śmierci osób powyżej 65. roku życia. Statystyki pokazują jednak, że i coraz młodsi ludzie zmagają się ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Jeśli jesteś w kwiecie wieku, warto już teraz rozpocząć działania profilaktyczne. Sprawdź, jak możesz zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej.

Choroba wieńcowa to stan, w którym do serca napływa mniejsza ilość krwi. Skutkuje to niedokrwieniem mięśnia sercowego, co najczęściej objawia się typowym bólem dławicowym występującym zwykle po wysiłku fizycznym.

Czynniki ryzyka choroby wieńcowej

Aby móc wprowadzić zasady profilaktyki, warto poznać czynniki zwiększające ryzyko zapadnięcia na chorobę wieńcową. Zalicza się do nich m.in.:

  • nadciśnienie tętnicze
  • cukrzyca
  • zwiększony poziom „złego” cholesterolu i trójglicerydów
  • nieprawidłowa dieta prowadząca do nadwagi i otyłości
  • niska aktywność fizyczna lub siedzący tryb życia
  • palenie papierosów
  • nadużywanie alkoholu
  • przewlekły stres.

Jak zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej?

Dobra wiadomość jest taka: możesz uchronić się przed tymi czynnikami ryzyka. Tylko od ciebie zależy, czy zmienisz swój dotychczasowy tryb życia. Możesz zrobić bardzo dużo – i to niewielkim wysiłkiem.

1. Zacznij się zdrowo odżywiać

Twoja dieta nie jest prawidłowo zbilansowana? Obfituje w tłuszcze nasycone przy minimalnej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych? Brakuje w niej witamin i składników mineralnych?

Zmień swoje nawyki żywieniowe, przygotowując posiłki zgodnie z obowiązującymi zasadami. Pamiętaj o tym, by:

    • tłuszcze nasycone (głównie pochodzenia zwierzęcego) zastąpić tłuszczami nienasyconymi (roślinnymi)
    • spożywać dużą ilość ryb – minimum 2 razy w tygodniu
    • codziennie dostarczać sporą porcję warzyw i owoców
    • wprowadzić produkty zawierające błonnik
    • unikać nadmiaru soli – lepiej zastąpić ją przyprawami ziołowymi.

Zmiany w diecie warto wprowadzać stopniowo, dzięki czemu łatwiej będzie ci trzymać się nowych zasad.

2. Nie dopuść do wysokiego ciśnienia krwi

Przewlekłe i niekontrolowane nadciśnienie tętnicze to znacznie większe ryzyko choroby wieńcowej. Aby jej uniknąć, warto nie tylko zdrowo się odżywiać, ale również prowadzić mało stresujący tryb życia i… uzupełnić codzienną dietę w niezbędne składniki mineralne.

Przyczyną choroby wieńcowej może być zmniejszona ilość potasu i magnezu w organizmie prowadząca do nadciśnienia tętniczego. Stężenie pierwiastków warto uzupełnić nie tylko poprzez odpowiednią dietę, ale i suplementację. Należy jednak zwrócić uwagę na rodzaj kupowanego preparatu. Rozważnym zachowaniem jest przyjmowanie leków dostępnych bez recepty (np. Aspargin), które są dokładnie przebadane i stale kontrolowane pod względem jakości.

3. Prowadź aktywny tryb życia

Nie chodzi o to, abyś nagle zaczął uprawiać sport. Wystarczy, że będziesz się ruszać, np. energicznie spacerować, ćwiczyć na orbitreku, pływać. Ruch jest wskazany – niezależnie od tego, pod jaką postacią będziesz go praktykować.

4. Badaj się

Nawet jeśli jesteś młodą osobą i nie odczuwasz żadnych dolegliwości, warto od czasu do czasu zgłosić się na badania profilaktyczne. Podstawą są badania laboratoryjne, np. morfologia krwi, lipidogram, oznaczenie poziomu glukozy na czczo, doustny test tolerancji glukozy. Warto także wykonać elektrokardiogram (EKG), a w przypadku odczuwania bolesności podczas większego wysiłku – elektrokardiograficzny test wysiłkowy.

5. Porzuć używki

Palisz papierosy i spożywasz alkohol? Zrezygnuj z tych używek albo przynajmniej je ogranicz.

Zmiana nawyków zawsze jest trudna – szczególnie na początku. Warto jednak podjąć taki wysiłek w trosce o swoje zdrowie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments