12 rzeczy, które pomagają dziecku spokojnie spać

12 rzeczy, które pomagają dziecku spokojnie spać

Mama i dziecko

Z zapotrzebowaniem na sen jest tak, jak z apetytem- to sprawa indywidualna. Nie wiesz, czy Twoje dziecko śpi wystarczająco dużo? Spójrz na nie. Jeśli dobrze się rozwija, ma apetyt i ochotę na zabawę, wszystko jest w porządku!

12 rzeczy, które pomagają dziecku spokojnie spać

Niemowlęta potrafią zasnąć w każdych warunkach, ale… No cóż, na ogół robią to wtedy, gdy nie jest nam to na rękę, na przykład przed wejściem do gabinetu pediatry. Co pomaga im spać wtedy, gdy powinny?

Jeśli spodziewasz się listy trików, które sprawią, że Twoje maleństwo zaśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, rozczarujemy Cię. Ono potrzebuje całkiem zwyczajnych rzeczy. O to one:

1. Pełny brzuszek

Noworodek rośnie w takim tempie, że potrzebuje stałego dopływu kalorii. Może domagać się jedzenia wiele razy w ciągu nocy, bo ma mały żołądek i nie jest w stanie najeść się na zapas. Nie ma rady: w ciągu pierwszych tygodni karm małego głodomora na żądanie i staraj się spać wtedy, kiedy on. Po czterech- sześciu tygodniach prawdopodobnie sam ustali sobie jedną dłuższą przerwę w jedzeniu.

2. Drożny nosek

Niemowlęta oddychają głównie nosem, dlatego nawet niewielki katar to dla nich katastrofa. Zanim dasz bobasowi buziaka na dobranoc, upewnij się, że jego nosek nie jest zatkany i w razie potrzeby wyczyść go wodą morską w sprayu albo użyj aspiratora. Nie korzystaj z gruszek z cienką końcówką- dotknięcie nią wnętrza nozdrza może spowodować obrzęk, który także utrudnia swobodne oddychanie.

3. Czysta pieluszka

Spuchnięta pieluszka to nic fajnego, dlatego, zanim ułożysz maluszka do snu, załóż mu czystą. Niektóre niemowlęta są niczym księżniczki na ziarnku grochu (przeszkadza im byle fałdka), dlatego zapnij ją tak, by nie cisnęła, nie zsuwała się, i tak dalej. W nocy przewiń smyka tylko wtedy, gdy zrobi kupę, by bakterie, które w niej są, nie przedostały się do cewki moczowej.

4. Stały rytm dnia

Noworodek budzi się i zasypia według własnego rytmu i nie masz na to wpływu. Możesz jednak zadbać o to, by nie trwało to wiecznie.

– Naucz dziecko odróżnić dzień od nocy

Im maleństwo jest starsze, tym krócej śpi w dzień, a dłużej w nocy. Trzeba je jednak tego nauczyć. Podczas drzemek nie zasłaniaj szczelnie okien, nie chodź na paluszkach i nie staraj się, by dziecko spało jak najdłużej. Gdy się obudzi, mów do niego, baw się z nim, zabierz na wycieczkę po mieszkaniu, spacer- niech dzień kojarzy mu się z aktywnością. Wieczorem postępuj inaczej: zadbaj o ciszę i półmrok. Gdy smyk obudzi się w ciągu nocy, zapal tylko małą lampkę. Nakarm go i przewiń, jeśli jest taka potrzeba, ale nie daj się wciągać w zabawę.

Budź i usypiaj o stałych porach

Nie musisz się trzymać tego kurczowo, chodzi o to, by dziecko nie żyło w chaosie i nie było kładzione do łóżeczka dopiero wtedy, gdy słania się ze zmęczenia albo zasypia Ci na rękach.

5. Świadomość, że zaraz zapadnie noc

Maluszek nie ma pojęcia o świecie. Jest tu nowy i wszystkiego dopiero się uczy. Powtarzana co dzień stała sekwencja zdarzeń sprawi, że z czasem zacznie rozumieć w czym rzecz: „Oho! Pora iść spać!”.

6. Bliskość mamy

Trudno spokojne spać, gdy nie wiadomo, gdzie jest mama. Dzieci najszybciej zasypiają, gdy mogą się w nią wtulić. Problem w tym, że na dłuższą metę może być trudno spełnić ich życzenie, bo nie da się przecież być przy nich nieustannie. Zawsze jednak bądź w pobliżu, by maluch czuł się bezpiecznie i nigdy nie zostawiaj go samego w domy, gdy śpi.

7. Wygoda

Wyleżany, zapadający się pod ciężarem dziecka materacyk, przykrótkie śpioszki czy drapiąca metka mogą przeszkadzać nawet największemu śpiochowi. Drażnić kogą też ostre szwy czy łaskoczące falbanki pościeli albo po prostu to, że materiał poszewki jest niemiły w dotyku.

8. Odpowiednia temperatura

W lecie to nie ma znaczenia, ale jesienią i zimą zadbaj o to, by w sypialni dziecka było około 20- 22 stopni Celsjusza. Nie stawiaj łóżeczka przy kaloryferze i nie przykrywaj smyka ciepłą kołderką. Jeśli boisz się, że w nocy zmarznie, włóż go do niezbyt grubego śpiworka.

9. Świeże powietrze

Zanim położysz dziecko spać, przewietrz jego sypialnię. Wymianę powietrza może też ograniczać baldachim. Jeśli z niego korzystasz, pierz go często i rozsuwaj, gdy brzdąc zaśnie.

10. Odgłosy krzątaniny

Wbrew pozorom dzieci nie potrzebują idealnej ciszy. Szum wlewającej się di wanny wody czy ciche rozmowy mogą na nie działać jak herbatka uspokajająca. Głośne reklamy telewizyjne, Metalica za ścianą czy odgłosy pełnej emocji dyskusji oczywiście nie wchodzą w grę.

11. Twój spokój

Maluszki niczym sejsmografy wyczuwają emocje rodziców, dlatego staraj się trzymać nerwy na wodzy nawet wówczas, gdy usypianie trwa stanowczo za długo albo maleństwo budzi Cię piętnasty raz w ciągu jednej nocy. Nerwowe ruchy czy narzekanie mogą jedynie pogorszyć sytuację: sprawią, że przestraszonemu albo rozdrażnionemu malcowi będzie jeszcze trudniej zasnąć. Dlatego- choć to czasem bardzo trudne- weź głęboki wdech i postaraj się zrozumieć malucha. Nikt nie potrafi usnąć na zawołanie, nawet jeśli mamie na tym bardzo zależy.

12. Sprytne sposoby

Nie ma uniwersalnych trików, które ułatwiają zasypianie każdemu dziecku bez wyjątku. Niektóre brzdące lubią ciszę, inne wolą kołysanki, ciche mruczenie w wykonaniu taty, muzykę relaksacyjną albo cichutko grające radio. Są i takie, które nie usną, jeśli nie pogłaszcze się ich po rączce, nie włoży do łóżeczka ukochanej flanelowej pieluszki w słonie albo nie włączy karuzeli z wielorybami. Poszukaj własnego sposobu, pamiętaj jednak, by nie był zbyt wymyślny lub kłopotliwy w realizacji. Malec będzie stale potrzebował tego, do czego go przyzwyczaisz, a przecież nie o to chodzi, byś co wieczór zabierała go na godzinną przejażdżkę autem, prawda?

 

Artykuł powstał dzięki portalowi Tabletki powiększające piersi

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o